Geometrie
- Rozvoj geometrické a prostorové představivosti vyžaduje dostatek podnětů k činnostem, ve kterých je zapojeno co nejvíce smyslů. Jsou to např. úlohy vyžadující diferenciaci tvarů, orientaci v rovině, skládání, kreslení, doplňování, stavby z krychlí nebo dalších těles, práce se sítěmi těles, využívání symetrií apod.
- Prostorovou orientaci můžeme nacvičovat pomocí různých konstruktivních her.
- Např. Dítěti ukazujeme obrázky a ptáme se, co je nahoře, dole, vpravo, uprostřed, vpředu, vzadu apod. Ptáme se na vztahy mezi předměty na obrázku, na vzájemné umístění předmětů.
- Dítě pošleme na chvíli za dveře. Zatím schováme ve třídě poklad (bonbon). Dítě zavoláme zpět do třídy a dáváme mu povely, kterým směrem se má pohybovat (např. dva kroky rovně, krok vlevo, tři kroky vpravo apod.). Takto ho nasměrujeme až k pokladu.
- Pokud má dítě problémy s představivostí geometrických tvarů, necháme je vystřihovat geometrické útvary z papíru, vybarvovat je.
Žáci se naučí správně užívat pojmy bod, přímka, úsečka, polopřímka, rovina, trojúhelník, obdélník, čtverec, kruh, kružnice.
Naučí se správně držet tužku při rýsování přímky a úsečky, správně používat pravítko a trojúhelník, naučí se rýsovat přesně a čistě.
Od počátku dbáme na to, aby žáci užívali pojmy správně a nefixovali si nesprávné představy.
Při pozorování obrázků žáky nenásilně vedeme k tomu, aby si uvědomili, jak náš zrak realitu zkresluje, a dbáme na to, aby si žáci uvědomili rozdíl mezi kreslením viděného a rýsováním „matematické reality“.