Měkké a tvrdé souhlásky
Měkké a tvrdé souhlásky
Postup výuky
V hodině českého jazyka si mají žáci procvičit vyvozené měkké a tvrdé souhlásky.Výuka bude probíhat na čtyřech stanovištích ve skupinách po čtyřech žácích, kde budou obálky se zadanými úkoly.
Hodinou bude žáky provázet kocourek Bonifác.Jedním ze stanovišťbude počítač vzadu ve třídě, kde vždy jedna skupina bude řešit zadaný úkol.
Očíslované obálky s úkoly ale musí žáci nejprve najít poschovávané ve třídě.
Motivace
Na úvod se naučíme básničku
Byla černá kočka,
měla velká _________,
čtyři bílé tlapky
a na tlapkách ___________.
Uviděla myšku,
hop, a myš je v __________.
Poté najdou všechny obálky, které kocour Bonifác poschovával. Rozdělí se do předem určených skupin a řeší postupně zadané úkoly. Po jejich splnění se přesunou na jiné stanoviště a pokračují v řešení dalších úkolů.
BYLA ČERNÁ KOČKA, ve které mají děti doplnit vhodná slova tak, aby se báseň rýmovala.OBÁLKA Č.1
Hledejte dvojice slov, které k sobě patří. V každém slově doplňte
i,í/y,ý. Písmenka u slov pište do tajenky tak, jak jdou dvojice postupně za sebou.K
ch__tř__ A mot__lc__M
ráno j__m U sn__dan__N
ch__t__l O žác__N
kn__žk__ E j__ř__n__R
dva barevn__ Í motork__D
dlouh__ O představen__T
vzácné medvěd__ O z prout__M
pavuč__n__ E z kn__hovn__N
von__c__ Y řet__zekN
ř__d__t__ I T__ch__P
koš__k__ O kožeš__n__M
d__vadeln__ Í št__kuC
tajenka:
J__ndř__ch U na zd__Vysvětlete přísloví.Zdůvodněte psaní
i,í / y,ý v příslovíOBÁLKA Č.2
Hledejte slova s
i,í / y,ý po měkkých souhláskách, která jsou ukryta v kuřátku. Vybarvěte je a zapište na linky.OBÁLKA Č.3
Práce u počítače. Žáci plní úkol ve výukovém programu Slabikář.
Dalším úkolem dětí je správně doplnit i,í/ y ý. Hvězdy,do kterých děti doplní i,í vybarví červeně, zbylá vybarví modře.
Š Í P
T O T I Ž
K Ř Í DA
C Í L
D Í T Ě
Ř Í K A D L O
T Í Ž N M Í Ř Í W
N N Á Š Í D L Í D A K
I E N Í D P D Í K K R
C N I P E I Ř Í P R Á T
Á Í J Y Š Ř Č E Š Í Č E
D I V Á K T K Í D D Í
D N I C Á O K L Í T
Č I S T Í C Í L A K Š
U T I J N T
O L D Í J
OBÁLKA Č.4VĚT
_
D_VK
A
TET
HN_ZD _
O
ST_
N
D_
TĚ
D_MK
A
BOT_
PĚKN
_
D_CH
AT
T_DE
N
SKLEN_
CE
SN_H
KLÁD
_
KVĚT_
NA
DŽBÁN
_
Žáci, kteří splní všechny čtyři úkoly, si na závěr hodiny mohou namalovat kocoura Bonifáce tak, jak si ho představují.
Závěrečná hodnotící zpráva
Název práce Měkké a tvrdé souhlásky
Zaměření, cíle práce Procvičení učiva
Věk žáků 7- 8 let
Využití v předmětu / činnosti Český jazyk, Prvouka, Výtvarná výchova
Stručný postup a průběh praktických činností se žáky Viz.výše
Vlastní hodnocení úspěšnosti a reakcí žáků Vyučovací hodina se žákům líbila, zejména úkol, který řešili na počítači.